Saturday, July 2, 2011

توضیح سی‌ ا ی‌ای در مورد کودتا ی ۲۸ مرداد (کودتا ی افسانه ای) قسمت اول



به لطف جمهوری اسلامی، ما ایرانی‌‌ها کار‌هایی‌ که باعث انقلاب شود رو فراموش کردیم، و افسانه میدانیمشان! این خطرناک است از این جهت که امکان دارد به آن روز‌ها برگردیم. به همین دلیل تصمیم گرفتم مدارک خارجی‌ از آن دوران رو به فارسی ترجمه کنم.


۱۹۸۷ این ویدئو در مورد چگونه سرنگون کردن حکومت مصدق، نخست وزیر ایران است که با رای مردم انتخاب شده بود.
شاید روزی بفهمیم که چرا میگفتند مرگ بر آمریکا.

حکومت مخفی‌ مجموعه‌ای از کارکنان رسمی‌، جاسوس ها، ژنرال ها، استفاده کنندگان، وطن پرستان و .. هست که به دلایل مختلفی‌ در خارج از مشرعیت حکومت کار میکنند. وقتی‌ رئیس جمهور نمیتونه با کنگره یا مردم کاری رو پیش ببره، به اینها مراجعه می‌کنه.
ایران در سال ۱۹۵۳ ، سی‌ آی‌ای اولین ماموریتش رو برای بر اندازی یک حکومت خارجی‌ انجام داد، هدف مصدق ، نخست وزیر ایران بود، که قدرت رو به صورت مشروع از پارلمان ایران گرفته بود، و محبوبیت زیادی بود، واشنگتن به او بعنوان کسی‌ نگاه میکرد که میتواند جلوی نفوذ کمونیست هارا بگیرد، ولی‌ این قبل از این بود مصدق تصمیم بگیرد که کشور ایران (نه کمپانی‌های انگلیسی‌) باید کنترل ذخایر نفتیشون رو داشته باشند.
وقتی‌ که او نفت را ملی‌ کرد، دبیر کشور، و مدیر سی‌ ای‌‌ ای، زیر نظر ایزنهاور (رئیس جمهور) تصمیم گرفتند که مصدق را برکنار کنند، و شاه ایران را دوباره به قدرت برگردانند، تظاهر کنندگان که پولشون رو سی‌ آی‌ای داده بود، و پلیس و سربازانی که بهشون رشوه داده بودند، مصدق رو از دفترش بیرون کشیدند، شاه شاهان به هکوامت بازگشت، کمپانی‌های آمریکایی تقریبا نصف محصولات نفتی‌ ایران رو در اختیار گرفتند، کمپانی‌های اسلحه سازی ۱۸ بیلیون دلار با ایران قرار داد بستند در ۲۰ سال آینده، ولی‌ بازندگانی هم بودند، تعداد زیادی از مردم ایران در آن زمان بستگانی رو داشتند که شکنجه شدند، زندانی شدند، یا زمین‌ها و ممالک‌شان را گرفتند... دیکتاتوری کامل حکمفرما شد، با اسم ما، که پشتیبانیش کردیم ، ساواک، که به وسیله ی سی‌ یی‌‌‌ای به وجود آمد، پلیس مخفی‌ شاه هزاران مخالف رو شکنجه کرد یا کشت. کمک‌های ما به ایران باعث شد که رشد مخالفانش را ندیده بگیریم، که در سال ۷۹ دوباره بلند شدند بر ضدش.

مرگ بر آمریکا و مرگ بر شاه ... خمینی ، و گروگان گیری نتیجه مستقیم بر اندازی مصدق توسط سی‌ یی‌‌‌ای بود... توضیحات در مرد بر اندازی‌ها و دخالت‌های مخفی‌ و غیر مخفی‌ دیگر آمریکا در کشور‌های دیگر میگه... صحبت‌هایی‌ که مربوط به ایران نیستند.

No comments: